20 فوریه 2023 - یک مطالعه ی جدید که در مجله ی Medicine منتشر شده است، بهینه سازی درمان ضد دیابت و آموزش بیماران را برای اجتناب از بحران های حاد قند خون پیشنهاد کرد و تاکید نمود که پزشکان باید از علل زمینه ای (درمان قطع شده) بحران های حاد قند خون آگاه باشند و مدیریت مناسب را ارائه دهند.

علیرغم پیشرفت‌هایی که در درمان دیابت (DM) صورت گرفته است، بحران‌های حاد قند خون هنوز هم رخ می‌ دهند و با نرخ بالای عوارض و مرگ و میر همراه هستند. در این مطالعه،Keisuke Endo  و همکارانش، ویژگی های بیمارانی را که به دلیل بحران های حاد قند خون به بخش اورژانس منتقل شده بودند، بررسی کردند.

محققان در این مطالعه، بیمارانی را که بین ژانویه 2015 و دسامبر 2019 به دلیل هیپوگلایسمی یا هایپرگلایسمی با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده بودند، بررسی کردند. بیمارانی که سطح گلوکز اولیه آنها زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر بود، به ترتیب به عنوان افراد مبتلا به هیپوگلایسمی و هایپرگلایسمی، طبقه بندی شدند.

در طول دوره ی پنج ساله ی این مطالعه، 16910 بیمار با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. از این برای تعداد 87 نفر (0.51 درصد) هیپوگلایسمی، 26 نفر(0.15 درصد) هایپرگلایسمی و برای یک بیمار لاکتیک اسیدوز، تشخیص داده شد.

بیماران مبتلا به هایپرگلایسمی جوان‌تر بودند، احتمال بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان داشتند و پیش‌آگهی بدتری نسبت به افراد مبتلا به هیپوگلایسمی داشتند. دلایل اصلی هایپرگلایسمی قطع درمان، فراموشی تزریق دوز انسولین و عفونت بود.

این مطالعه نشان داد که علل اصلی هیپوگلایسمی در بیماران غیر دیابتی، مصرف بیش از حد الکل و سوء تغذیه است.

بیماران دیابتی مبتلا به هیپوگلایسمی، اغلب از داروهای نامناسب استفاده کرده بودند. سطوح نیتروژن اوره خون، پتاسیم سرم و هموگلوبین در بیماران مبتلا به هایپرگلایسمی بالاتر بود، در حالی که فشار خون سیستولیک پایین‌تر و ضربان نبض در بیماران مبتلا به هایپرگلایسمی بیشتر بود.

این مطالعه اهمیت شناسایی علل زمینه‌ای بحران‌ های گلایسمی حاد و بهینه ‌سازی درمان ضد دیابت برای جلوگیری از وقوع آن ‌ها را برجسته کرد. علاوه بر این، اهمیت آموزش به بیماران در مورد نحوه تشخیص علائم هیپوگلایسمی و هایپرگلایسمی، نحوه نظارت بر سطح گلوکز و نحوه ی مدیریت صحیح بر مصرف داروها را نشان داد.

رفرنس:

Endo, K., Itoh, T., Tanno, M., Ohno, K., Hotta, H., Kato, N., Matsumoto, T., Ooiwa, H., Kubo, H., & Miki, T. (2021). Characteristics of patients with emergency attendance for severe hypoglycemia and hyperglycemia in a general hospital in Japan. In Medicine (Vol. 100, Issue 25, p. e26505). Ovid Technologies (Wolters Kluwer Health). https://doi.org/10.1097/md.0000000000026505

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/optimization-of-anti-diabetic-treatment-and-patient-education-prevents-emergency-glycemic-crisis-in-diabetes-patients-107271